hari-hari dalam hidupku

"hasbunallahu wa ni'mal wakiil, ni'mal maula wa ni'man nashir.. cukuplah Allah sebagai penolong kami, sebaik-baik pelindung dan Dialah sebaik-baik pembantu"

Jun 10, 2012

Exam : YES!

Salam 'alaikum.
Terasa lama beno tak update. ^.^ Alhamdulillah. Selesai 2 Paper Final Exam pada minggu lepas, Physiology dan Biochemistry. 3 paper lagi menanti, Anatomy, Histology dan Psychology. People keep asking me, "How's your exam?". I was like "errr. no comment". Sejujurnya exam tahun ni agak susah memandangkan keempat-empat HOD (Head of department) bertukar mulai tahun ini dan format exam serta merta diperbaharui. Well, what I can say is, I had try my best for the previous exams. And I WILL do my best for the next coming exams. (The other 3 remaining paper).

muka sebelum start final exam. =p

Exam kali ini betul-betul menguji. Bukan takat menguji pada kertas peperiksaan tapi menguji diri bagaimana untuk 'handle' perasaan dan emosi yang berkecamuk dengan seribu satu rasa. Takut ada, cuak ada, semangat ada, tapi mostly rasa takut itu paling power.ceit.  -,- 
Hari berganti hari, I start thinking of myself how to handle it and mencari kekuatan dan ketenangan bagi menghilangkan keresahan, kecelaruan dan kekalutan. Pada waktu begini sangat memerlukan kata-kata semangat dan tazkirah dari orang sekeliling.


Kata kawan : Kau boleh Fatin, kau dah usaha, sekarang ni berdoa dan tawakal. Allah tahu apa yang terbaik. Don't expect for the worse, expect for the best. He always has His own way to help you. Yakin dengan Dia lagi hebat dari yakin dengan usaha. Allah, Dia juga mengambil kira lintasan hati. Usaha to your tiptop dan yakinlah Dia akan membantu, InsyaAllah, doaku bersamamu.

Kata umi : Takpe, yang lepas biar lepas. Sekarang fokus paper seterusnya. Buat elok2. Kalau kena reseat paper ke apa, itu kita cerita lain.

Kata abah : Biasalah tu kadang2 blank. Kita tak dapat jawab tu bukan sebab kita tak pandai, tapi kadang2 ilmu tu tiba-tiba taknak keluar waktu exam (blank), padahal kita tahu je benda tu. Abah dulu pun pernah macam tu jugak. <--- memahami betul. hehehe.

Kata sahabat baik : Tajdeed niat. We are struggling for Al-'Ilm, not for An-Natijah. Jangan anggap exam ni macam Tuhan. Kita belajar kerana cintakan Ilmu, bukan kerana exam semata.


PAP! Tersentak. yeah, first and formost, TAJDEED NIAT. Memang kita belajar kerana kita cintakan ilmu, tapi cuba renungkan balik, bila tiba musim exam adakah kita belajar kerana cintakan ilmu atau kerana exam. For me, dua-dua. Tetapi perlu diletakkan rasa cinta itu lebih tinggi. Moga-moga Allah berkati ilmu yang kita pelajari. 

Bila fikir balik, jadi blank tu mungkin sebab kita ada buat dosa dengan orang dan juga dengan Tuhan. Selalukan untuk solat sunat taubat dan meminta maaf dan memaafkan orang lain. Moga-moga Allah bukakan hati kita yang kian tertutup disebabkan dosa-dosa lalu. T.T [Minta maaf ye kalau ada buat salah silap.]


Faidza azamta fatawakkal 'alallah, Innallaha yuhibbul mutawakkilin.

"...apabila engkau telah membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah, Sesungguhnya Allah mencintai orang yang bertawakal." (Al-Imran : 159)


Yang dilihat olehNya bukan sejauh mana hasil yang diperolehi tetapi 
sejauh mana usahamu, sejauh mana tawakalmu, dan sejauh mana pergantunganmu padaNya.
Maka, usahalah semampunya. 
Tapi jangan sekali kau berakidah dengan bahawa usahamu penentu kejayaan. 
Sandarkan usaha dan tawakal itu hanya padaNya.
 Kejayaan milik Allah, maka selayaknya kau pohon kepadaNya.



Pesan Kak Nik Mahabbah, Sebelum hantar paper, jangan doa "Ya Allah, bagi lah aku lulus." Tapi doa macam ni dulu, "Ya Allah, KASIHANILAH aku." Kita mohon Allah kasihankan kita dan kita mohon kasih sayang dari Dia. 

Ada lah 4 sekawan ni yang selalu sebut "INNALLAHA MA'ANA" almost everyday. Yakin dan percaya HE always with us :)


MOHON DOAKAN SAYA
&
KAWAN-KAWAN

Sunday,
6.50 am,
Az-zagazig As-sharqiah.
*tak tahu nak letak tajuk apa. >.<

No comments: