hari-hari dalam hidupku

"hasbunallahu wa ni'mal wakiil, ni'mal maula wa ni'man nashir.. cukuplah Allah sebagai penolong kami, sebaik-baik pelindung dan Dialah sebaik-baik pembantu"

Jan 18, 2009

Sikap Takbur

sifat takbur ade dalam diri manusia..
kte sbgai manusia biase harus mengikis sikap ini..
Imam Al-ghazali ada mencatatkan 5 cara untuk mengikis sikap takbur dlm diri iaitu:


1) apabila bersua dgn kanak2, anggaplah die lbh bersih dan mulia daripada kita kerana belum mempunyai dosa berbanding dgn diri kita..

2) apabila kite bersua dgn org tua, anggaplah dia lebih mulia drpd kita kerana dia lebih lama beramal ibadah kepada Allah..

3) apabila bersua orng alim, anggaplah beliau lbh mulia drpd kita kerana beliau lebih mulia drpd kite kerana bnyk ilmu yg diketahui tetapi kita belum mengetahuinya..

4) apabila bersua dgn orng jahil, anggaplah dia lebih mulia drpd kite kerana dia melakukan dosa disebabkan kejahilannya sedangkan kita berdosa tetapi memiliki ilmu..

5) apabila bersua dgn orng kafir katakanlah dalam hati bahawa suatu hari mungkin diaa akan insaf dan memeluk Islam dan diampunkan oleh Allah swt sedangkan kita yg tgh Islam sejak lahir terus menerus melakukan dosa.. banyak mana dosa dan pahala tidak mampu kita pastikan..


sama2 kite renungkan.. dan muhasabah diri kita.. sy juga akan berusaha untuk mengubah diri sy.. Allah tidak akan mengubah diri kite slagi kte x mngubah diri kita sndr.. smoga kite sntiase didalam bimbingan dan rahmatnya.. amin..

No comments: