hari-hari dalam hidupku

"hasbunallahu wa ni'mal wakiil, ni'mal maula wa ni'man nashir.. cukuplah Allah sebagai penolong kami, sebaik-baik pelindung dan Dialah sebaik-baik pembantu"

Jun 22, 2011

Macam Mana Exam?

Bismillahirrahmanirrahim.. salam 1 agama.

Alhamdulillah aku dah habis 3 subjek exam. anatomy, biochemistry, physiology. 2 lagi subjek bakal menyusul 8 hari lg. histology dan english.
sungguh, aku xtahu nak cakap ape bile terkenang kan exam yang lepas.


ANATOMY

practical : banyak careless bab tulang. masa diberi untuk setiap speciment hanya 1 minit. 1 minit tu la nak belek tulang/organ/mayat/x-ray. soalan pulak ada 2. xsempat nak belek betul2.

written : walaupun ada 3 soalan xdapat jawab dari 9 dan markah nye sangat banyak, tapi alhamdulillah xde tinggal kosong. aku dah buat yang terbaik. itu yang aku mampu.

oral : alhamdulillah semua soalan dijawab dengan betul.



BIOCHEMISTRY

practical : alhamdulillah ok. sebab boleh bawa masuk paper scheme.

written : Allah.... xtahu la nak ckp mcm mana. banyak x dapat jawab sbnrnye. tapi xtinggal kosong. masa mula2 dapat paper, aku blank. tgk orng kiri, tgk org kanan, tgk org depan. dah start tulis. aku tgk paper. berusaha untuk keluarkan ape yang baca dan ingt. aku pandang paper dengan perasaan berdebar. tangan x bergerak. rasa takut. cuak. xpernah aku jadi blank mcm ni spenajang exam yang aku lalui dalam hidup.

oral : alhamdulillah. syukur sngt2 dapat doctor yang baik. dan dapat jawab dengan bagus. cuma ada la dalam 2 soalan xdapat jawab. aku senyum kat doctor dan geleng kepala. sebab aku jawab laju, jadi soalan nya pun banyak. dan habis dalam masa 2 minit. thx to Allah sngt3.



PHYSIOLOGY

practical : alhamdulillah dapat jawab semuanya. dan dapat buat experiment dengan baik. dari 3 soalan, 1 soalan aku hentam. malangnye hentam2 salah. huhu. berserah je la.

written : paper physio adalah paper killer. paper ni lah buat aku sangat3 down. banyak soalan yg aku salah jawab tertukar dengan jawapan lain. benda yang aku selalu baca, aku xingt. betapa frust nye aku.

oral : oral kene soal 2 doctor. doctor pertama die bg 5 soalan. aku hanya dapat jwb 2 soalan je. sangat teruk!!! next doctor kedua pulak alhamdulillah dapat jawab semua dengan baik.


ya Allah... buat pertama kalinya aku rasakan takut sangat dengan exam. buat pertama kalinya aku rasa aku berada dibawah. andai exam ini membuatkan aku mendapat kegagalan, ini adalah kegagalan pertama aku dalam exam sepanjang hidup. NA'UZUBILLAH. AKU XNAK GAGAL YA ALLAH.

Ya Allah.... aku takut sangat. andai ini ujian yang KAU berikan kat aku, aku yakin, aku pasti ada hikmah disebaliknya. next exam histology dan english. moga najah.

usaha sudah. buat sebaik mungkin sudah. sekarang aku perlu doa dan tawakal. insyaAllah.

to SITI FATIHAH, JUWAIRIYAH RAIHANAH, IZZATI SALLEH, dan semua 1st year zagzig, kita doa dan tawakal setelah kita usaha sungguh2.
take care.
wasalam.

p/s : ada rezeki aku balik malaysia. kalau x, x balik.

No comments: