hari-hari dalam hidupku

"hasbunallahu wa ni'mal wakiil, ni'mal maula wa ni'man nashir.. cukuplah Allah sebagai penolong kami, sebaik-baik pelindung dan Dialah sebaik-baik pembantu"

May 1, 2012

Tips Hilangkan Stress Waktu Belajar

Bismillahirrahmanirrahim.

Counting days to final ~


"Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan 'Inna lillahi wa innaa ilaihi roji'uun' (Dari Allah kita datang kepada Allah kembali. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk."

(Surah Al-Baqarah : 155-157)


*nak jadi doctor bukan takat lulus pada exam saja*


Bila dah nak dekat dengan exam ni, macam-macam ujian Dia bagi. Yeah, true enough. Lately ni asyik sakit kepala, ditambah dengan allergy mata. Say no to drugs. Aku nak stop makan ubat. Walau sakit pun kena tahan juga. Biar immune system dalam badan lawan sendiri. Ubat-ubat ni bukannya elok sangat pun. Banyak side effects. Baru-baru ni baru tahu ubat allergy yang dah almost 3 tahun aku makan, salah satu side effect nya is boleh menggemukkan dengan increase appetite. Wonder why! Ubat ni lah yang ditelan boleh kata tiap2 hari. Bila dapat tahu tu haaa, terdiam sekejap. :O <-- macam ni. hueh.

Erm, Alhamdulillah. Buat masa ni aku cuba untuk mengawal emosi dengan baik. Quite better right now. Hati kurang tenang, terlalu banyak fikir benda pelik-pelik, stress, yeah, maybe syaitan sedang berusaha untuk menstresskan lagi keadaan. Biasalah nak exam, siapa tak stress kan. (tapi ada sorang kawan ni, dia exam relax je. tak stress pun. memang bagus lah dia ni. kita tengok dia yang stress sebab relax je. kene berguru dengan dia ni. well, motivator kan) :)

Stress ni tak de lah nak kata 'senang' untuk buang jauh-jauh. Cuma boleh berusaha untuk cuba kurangkan sikit demi sikit. Ada sikit tips belajar. (saya bukan motivator, tapi just nak berkongsi untuk manfaat bersama)




1) Set mind belajar bukan kerana exam semata tapi kerana cintakan ilmu.


2) Before belajar ambil wuduk. Barulah kita duduk dalam keadaan bersuci. Dan insyAllah terhindar dari syaitansss. (plural sebab terasa banyak sungguh godaannya) huuu.


3) Doa. Doa lah dalam bahasa melayu pun tak apa. Biar faham apa yang kita doakan tu. Baca doa belajar, doa terang hati, dan doa mudah faham, etc.


4) Bersenam. ouh yeah, kat mesir ni perempuan mana nak bersenam sangat. Tapi its okay, just bersenam dalam bilik pun ok. Tengok youtube, banyak je senaman ringan buat dalam bilik. Lagi-lagi time exam ni kerja makan, belajar, tidur, ulang-ulang benda sama. Habis exam badan pun naik. (aku lah tu. keh3)


5) Susun jadual elok-elok. Tulis besar-besar tampal kat dinding countdown bila exam, subject apa, pukul berapa. So that korang tahu berapa lama lagi untuk exam. Tak delah nanti sehari sebelum exam baru terkejut beruk lebih dari beruk. ngee ~


6) Bela binatang. Do you know that bela binatang boleh hilangkan stress? Kalau kat malaysia aku bela kucing (sekarang dah innalillah), tapi kat sini tak boleh. Sebab rumah aku ventilation tak berapa bagus, takut housemate kena bronchitis. Belai-belai binatang, cakap dengan binatang, mampu menghilangkan stress. Tak percaya? Cubalah. (Jangan terkejut tiba-tiba binatang tu balas balik apa yang korang cakap) hehe.

"Playing with puppies and kittens has been proven to relieve stress and help students perform better on tests." -facts.


7) Dalam buku medic tak ajar tentang drugs yang paling mujarab untuk mengubat hati, dan penenang jiwa. Nak tahu DRUGS PENENANG JIWA yang paling mujarab? Ubatnya ialah AL-QURAN. Luangkan sedikit masa, baca Al-Quran semuka dua, insyAllah tenang.

"Iaitu orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram." (Surah Ar-Ra'd : ayat 28)


8) Beruzlah lah. Haa amende tu? Uzlah maksudnya "pengasingan". Mengasingkan diri dari hiruk pikuk dan sewaktu dengannya. Duduk, fikir, muhasabah diri, istighfar, etc. Dan cuba kita fikirkan, kadang kenapa susah sangat ilmu tu nak masuk. Mesti ada something wrong dengan hati kita. Check balik.


9) Hablum minAllah wa hablum minannas. Iaitu, jaga hubungan dengan Allah dan jaga hubungan dengan manusia.


10) Duduk dengan kawan-kawan yang kuat study. Automatik kita akan terus amik buku study sekali. :)


*credit to Zahida M92 for the photo*


Memang benar kadang emosi kita terganggu. Tapi kita perlu berusaha untuk mengawalnya. Emosi ni, jika bukan diri sendiri yang kawal, siapa pulak nak kawal kan? (cakap untuk diri sendiri juga -,-) Dan kadang dalam keadaan begini, sebenarnya kita memerlukan perhatian dan sokongan dari orang lain. (ouh yeah, aku kalau nak exam ni sangattt lah jadi Attention Seeker) ngee~ Harap fahamlah ye. huu.

I think that's all. Apa yang baik dalam tulisan ni ambil, apa yang tidak, mohon maaf, buang jauh-jauh ea. Ouh ya! yang penting, USAHA + DOA + TAWAKAL. Result tu belakang kira. Sandarkan keyakinan dan harapan kepada Allah. All the best guys! :)


*my new pet. tapi macam sakit je :(
ada congenital anomalies ke apa? huu.


2nd year Medical Student University of Zagazig, Egypt 2011/2012.

Moga Allah Redha.
Tue, 1 May 12.
2.17 am.
Az-Zagazig.

3 comments:

Unknown said...

ika boleh!! buat yg terbaik.. insyaAllah, Allah permudahkan urusan mu.. don't stress, make it smooth.. ;))

Acount Deactivated said...
This comment has been removed by the author.
Acount Deactivated said...

Kecerdasan merupakan syarat pertama yang harus dipenuhi oleh penuntut ilmu. Imam Ghazali pernah mengatakan bahawa orang yang pintar adalah orang yang mengetahui bahawa dia tidak tahu akan sesuatu dan kerana itulah dia mahu belajar.
Good luck !