hari-hari dalam hidupku

"hasbunallahu wa ni'mal wakiil, ni'mal maula wa ni'man nashir.. cukuplah Allah sebagai penolong kami, sebaik-baik pelindung dan Dialah sebaik-baik pembantu"

Dec 28, 2011

Oh Winter !

Sebelum musim sejuk.
"Seronoknya dah nak winter ! Sukanya sejuk !"

Bila tiba musim sejuk.
"Tak sukalah musim sejuk ni."
"Asyik rasa lapar je nak makan."
"Kulit mengelupas pulak tu !"
"Malasnya nak pergi kelas"
"Cepat cepatlah habis winter, nak musim panas"


Acap kali terdengar keluhan seperti ini bila tiba musim sejuk. Ada yang menyabutnya dengan baik, dan ada yang menyambutnya dengan keluhan. Namun terdapat banyak kebaikan darinya.


see ! ada keldai. :)


Peluang beribadah.

"Musim sejuk itu merupakan satu keuntungan bagi golongan yang suka beribadah" (Saidina Umar ra)

"Banyak kebaikan pada musim sejuk. Diturunkan padanya barakah. Dipanjangkan malamnya untuk berqiamulail, dan dipendekkan siangnya untuk berpuasa." (Ibnu Mas'ud)


Musim sejuk siangnya pendek. Memberi peluang untuk kita berpuasa. Kita tidak perlu keletihan menunggu waktu berbuka yang panjang, dan tidak perlu berpanas dahaga sepanjang siang.

Malamnya panjang, boleh dimanfaatkan dengan pelbagai perkara yang berfaedah. Maghribnya tiba awal, sekitar 4.30 petang. Tempoh belajar dapat dilebihkan disamping bangun berqiamulail.


Dari segi perubatan.

Setiap kejadian yang Allah ciptakan pasti ada hikmahnya. Dari segi perubatan, udara sejuk boleh meningkatkan 'metabolism' dalam badan dengan meningkatkan mood selera makan. Suhu badan manusia perlu dikekalkan normal pada suhu 37 C. Maka pabila udara sejuk meresap pada tubuh, badan kita akan membakar kalori untuk memanaskan badan secara perlahan lahan. Oleh itu, tubuh kita akan menangih untuk kemasukan makanan yang lebih banyak.

Sering juga kedengaran ramai yang mengadu masalah kulit kering. Dari segi scientific, tubuh kita terdapat banyak receptor atau pengesan rangsangan. "Cold receptor" dan "heat receptor" terdapat pada bawah kulit kita. Apabila udara sejuk kena pada kulit, "cold receptor" akan mengesan perubahan dan menghasilkan signal untuk bertindak balas.

Untuk mengekalkan suhu badan pada tahap 37 C, badan kita akan mengigil (shivering) untuk menghasilkan haba. Selain itu, salur darah juga akan mengecut (vasoconstriction) untuk mengelakkan haba keluar dari kulit. Tindak balas ini akan mengurangkan bahan-bahan yang diperlukan oleh kulit. Oleh sebab itu, kulit akan menjadi kering dan mengelupas.


Penyelesaian

1) Sentiasa pakai pakaian tebal untuk mengekalkan haba dalam badan.

2) Gunakan losyen pada kulit agar kulit tidak kering dan mengelupas.

3) Gunakan pemanas bilik (heater) dan water heater (sakhonah).


Indahnya ciptaan Allah. Bersyukurlah. Jangan mengeluh, jangan jadi orang yang tidak bersyukur. Lihatlah dengan mata hati. Hebatnya Allah, bagaimana Dia menjadikan udara sejuk disekeliling kita. Ada negara bermusim sejuk, ada negara bermusim panas, ada negara bermusim kering, dan sebagainya. Sedangkan kita memandang matahari yang sama, langit yang sama. Betapa hebatnya Dia !


"(yaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk, atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia. Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka." (Ali-Imran, ayat 191)


setiap pagi jalan kaki ke univ


university of zagazig

p/s :
  • saya suka musim sejuk !
  • mesir tak ada salji.
  • I love faraulah ! (strawberry) :)


1.25 am
29/12/11
Az-zagazig, As-Syarqiah


No comments: