hari-hari dalam hidupku

"hasbunallahu wa ni'mal wakiil, ni'mal maula wa ni'man nashir.. cukuplah Allah sebagai penolong kami, sebaik-baik pelindung dan Dialah sebaik-baik pembantu"

Dec 31, 2011

Goodbye & Welcome

Assalamualaikum. Pejam celik pejam celik 2011 bakal meninggalkan kita. (Mesir masih belum tahun baru. hehe). Begitu pantas masa berlalu. 2012 telah datang menyambut kita. Bagaimana dengan azam tahun lepas? Adakah semuanya terlaksana? :)




Muhasabah diri.

Kata Ibnu Mas'ud :
"Perkara yang sangat ku kesali apabila terbenamnya matahari (berlalunya masa), sedangkan usiaku masih meningkat namun amalan tidak juga bertambah"

Bila mana hari berganti hari, bulan berganti bulan dan tahun berganti tahun, sebenarnya kita semakin dengan dengan penghujung. Kematian semakin dekat. Dunia ini pula semakin dekat dengan pengakhirannya. Ada orang gembira menyambut tahun baru dan ada yang menangis dan bersedih kerana semakin meningkat usia, semakin risau kemana manfaatnya kepada manusia di dunia dan sejauh mana amalan dan kebajikannya. Sama2 muhasabah diri kita balik.


Berita gembira dari Malaysia.



Alhamdulillah, hari ini bila buka saja FB, kelihatan banyak post2 tentang program sempena tahun baru. Dan baru sahaja sebentar tadi sy melihat satu gambar solat jemaah bersama Ustaz Azhar Idrus di Dataran Merdeka Shah Alam. Sebelum ini setiap tahun ada saja kita didengari masalah sosial pada malam tahun baru. Dan pada malam ini jugalah kebanyakan anak2 gadis yang masih dara kehilangan dara. Apatah lagi yang sudah tidak kenal tentang kehormatan diri. Moga usaha yang dilakukan ini dapat mengubah pemikiran anak bangsa yang semakin hari semakin terperangkap dengan budaya Hendonism. Sama2 perbaiki diri, DOSA JANGAN DITAMBAH, IMAN JANGAN DITOLAK.

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud :

"Berbahagialah hidup di dunia bagi orang yang mengumpul kebajikan untuk bekalan hari akhirat, sehingga dia memperoleh redha Tuhannya. Dan celakalah hidup di dunia bagi orang yang dipengaruhi oleh dunia, hingga dia terhalang daripada mengerjakan amalan untuk akhiratnya, dan lalai untuk memperoleh redha Tuhannya." (Hadith riwayat Al-Hakim)


Azam tahun baru.

Sempena tahun baru hijrah 1433H dan 2012, saya juga punya azam dan semangat yang baru. :)
Antaranya :

1. Berguru dengan As-Syeikh Abd 'Azim Sultan, anak murid kepada seorang ulama' besar Mesir As-Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim Rahimahullah.

2. Khatam Al-Quran setiap 2 bulan sekali. Istiqomah 1 waktu solat 4 muka.

3. Lebih banyak menimba ilmu agama dan memantapkannya lagi.

4. Mumtaz tahun 2 perubatan.

5. Naik tahun 3.

6. Buat umrah.

7. Bersama Akademi Sukses Consultancy & Training.

8. Bangunkan modul Penciptaan Insan Melalui Persperktif Al-Quran dan Sains.

9. Bisnes kecil.

10. Jelajah/ziarah/melawat lebih banyak tempat di Mesir.

11. Mencapai target berat at leasttt 49.99 kg !

12. Jam baru.

13. Main salji.

14. Menjadi anak yang lebih taat, solehah dan kakak yang lebih penyayang. (sekarang pun dah penyayang.) ^^




Tuliskan RANCANGANMU dengan PENSIL kemudian serahkan PEMADAMNYA kepada ALLAH. Izinkan Allah memadamkan sebahagian yang BUKAN ditakdirkan untukmu dan MENGGANTIKANNYA dengan rancangan yang lebih BAIK. Kerana Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. InsyaAllah, amin..

Kita merancang dan Allah juga merancang tetapi Allah adalah sebaik-baik perancangan.


What You Get Is What You Focus On !





No comments: